Uitnodiging Schubertiade

MUZIKALE AVOND VOOR FIJNPROEVERS

2009 is een jubileumjaar voor twee grootmeesters van de Duitse muziek. 200 jaar geleden werd Felix Mendelssohn-Bartholdy geboren. In hetzelfde jaar stierf Joseph Haydn. Het Gents Universitair Koor (GUK) wil beide componisten lauweren met een aantal concerten in de sfeer van de vroeg negentiende eeuwse Schubertiade, waarbij u tijdens de uitvoering kan genieten van een hapje en een drankje. Dit initiatief voert hen onder meer naar Lede, uitvalsbasis van hun dirigent Joris Derder. Op vrijdag 11 december (20u) brengt het GUK in Intermezzo (Kasteeldreef 55) het beste uit Haydns befaamde Liederbuch en uit Mendelssohns Sechs Lieder im freien zu singen. Ook thuisbasis Gent wordt niet vergeten. Op maandag 7 en dinsdag 8 december (20u) gaat het studentenkoor naar het Pand, Onderbergen 1. Gastpianisten Jos Van den Borre en Lieve Saerens brengen pianomuziek van de beide componisten. Bariton Joris Derder zingt Liederen van Mendelssohn.

Tickets (10€ – studenten 5€) kan u bestellen bij Aline Vercruyssen. Wil u mee genieten van deze muzikale avond, wees er dan snel bij, de plaatsen zijn beperkt.

DE UITVOERDERS

Gents Universitair Koor
Het Gents Universitair Koor werd in het begin van academiejaar 2000-2001 opgericht door enkele studenten. Zij kwamen op regelmatige tijdstippen samen op elkaars kot om liedjes te zingen. Eind 2001 kwam Joris Derder het GUK dirigeren en lag de weg naar groei open. Nu bestaat het koor uit een 50-tal studenten en doctorandi uit verschillende universitaire studierichtingen.

Naast de semesteriële concerten in eigen beheer, luistert het Gents Universitair Koor diverse plechtige proclamaties, academische zittingen en congressen op en neemt het deel aan de provinciale tornooien van Koor en Stem. In februari 2006 werd het GUK op dit tornooi in eerste divisie geklasseerd en in februari 2009 verbaasden ze jury en publiek en promoveerden onder luid gejoel naar uitmuntendheid. Als studentenkoor is het GUK hier bijzonder trots op en zij hopen hun titel nog lang eer aan te kunnen doen.

Lieve Saerens
… behaalde aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Gent een eerste prijs piano en kamermuziek.
Zij is pianolerares aan de Muziekacademie te Lokeren en te Ledeberg. Als pianopedagoog heeft zij een grote erkenning. Regelmatig zijn haar leerlingen laureaat in wedstrijden zoals “Dexia” en “Cantabile”.

Jos Van den Borre
… behaalde in de klas van Alex De Vries, aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Gent , het hoger diploma voor piano.
Als pianist treedt hij vooral op als mede-uitvoerder in werken voor 4-handig en 8-handig klavier. Jarenlang was hij de begeleider van de bas-bariton Firmin Vergauwe. Thans is hij koorleider van het Mannenkoor Sint-Barbara, Heusden.

Joris Derder
Na opleidingen notenleer, viool en piano aan de muziekacademie van Lede, volgde Joris zang, eerst bij Rita Piron, nadien bij Ludwig van Gijsegem. Hij volgde koordirectie bij Jan Vuye aan de Stedelijke Muziekacademie te Waregem, waar hij in juni 2004 afstudeerde met de grootste onderscheiding. Masterclasses (Kurt Thomas Cursus Koor- en orkestdirectie, Daan Admiraal, Jos Van Veldhoven, Daniel Reuss,…) te Utrecht werden met succes gevolgd.

Als bas-bariton studeerde hij later bij Bernadette Degelin aan de Hogeschool van Antwerpen, departement Muziek (vroeger het Koninklijk Muziekconservatorium van Antwerpen) waar hij zich bijwerkte in het zangersrepertoire en masterclasses volgde bij oa John Norris, Carol Yahr en Udo Reinemann en les kreeg van Lucienne Van Dijck en Jozef De Beenhouwer (Lied), Andrew Wise (Oratorium), Guy Joosten (Opera). Joris wordt nu gecoacht door Bart De Kegel.

Als dirigent was Joris actief bij het Sint-Gregoriuskoor van Oordegem (tot juni 2006) en bij het Leeds Gemengd Koor Enthousiasmus. Sinds 2000 is Joris dirigent van het Gents Universitair Koor waar hij tal van succesvolle concerten dirigeerde in binnen- en buitenland (Hongarije, Groot-Brittannië, Denemarken, Polen,…) Joris werkte ook reeds oa met Con Cuore-Waregem, Cantabile (Gent), de Gentse Oratorium Vereniging, I Musici Fiamminghi.

Joris werd, als enige Belg, geselecteerd voor de 3rd International Competition for Young Choir Conductors in Wenen in september-oktober 2004 waar hij het Wiener Kammerchor leidde.

Schubertiade – 7,8 en 11 december 2009 – 20 u
Bijzonder gezellig concert in de sfeer van Haydn en Menselssohn. Op 7 en 8 december in het Pand, Gent. Op 11 december wordt dit nog eens herhaald in Intermezzo, Lede.

Carmina – 4 mei 2009
Epische samenwerking tussen het GUK en Cantabile Gent in de Bijloke, Gent. Een spectaculaire afsluiter voor het 10-jarige bestaan van het Gents Universitair Koor.