A Child Of Our Time

Gent, Sint-Pauluskerk, 1 mei 2014
Gent, De Bijloke, 2 mei 2014

In het voorjaar van 2014 werkten het GUK en het Gents Universitair Symfonisch Orkest (GUSO) voor het eerst sinds hun bestaan samen.

Op 1 en 2 mei voerden wij samen, onder leiding van Joris Derder, ‘A Child of Our Time’ van Michael Tippett op. Daarbij werden we ondersteund door Endless Voices, het koor van Hogeschool Gent; de solisten Martine Reyners (sopraan), Els Mondelaers (alt), Teun Michiels (tenor), Marc Meersman (bas); en het GUSO. Als voorprogramma bracht het GUSO de orkestsuite ‘El Sombrero de Tres Picos’ van Manuel De Falla.

De inspiratiebron van Michael Tippett voor het schrijven van dit werk was de Tweede Wereldoorlog en meer specifiek de aanleiding van de kristallnacht: de moord op een Duitse diplomaat. Met dit werk wil Tippett ons wakker schudden voor een wereld vol geweld, armoede en verdrukking. Het unieke samenwerkingsproject van het GUK en het GUSO werd dan ook tweemaal een intense avond  voor de uitverkochte Sint-Pauluskerk en Bijloke. Een reis van duisternis naar licht waarin vervolging en geweld, angst en hoop, goed en kwaad centraal stonden.