Koortornooi, Verdi en Amerika!

Beste GUK-liefhebber,

Het tweede semester is opnieuw begonnen en de GUK’ers zijn er weer klaar voor! Dinsdag vond de eerste officiële repetitie van dit semester plaats, maar reeds voor die dag was het koor al druk aan het repeteren geweest, want op 10 februari vonden de provinciale koortornooien plaats!

In februari 2009 werd het GUK reeds geklasseerd in ‘uitmuntendheid’ en ze wilden dit klassement graag behouden.

Na een intensieve repetitienamiddag en met uiterste concentratie, betrad het GUK om 17u30 het podium.
Met onder andere ‘Dubbele Jan’ (Kurt Bikkembergs), ‘Come away, death’ (Jaakko Mäntyjärvi) en ‘Contre qui, rose’ (Morten Lauridsen) brachten ze niet alleen het publiek, maar ook de jury in vervoering. Iedereen was uitgelaten en zeer trots toen de jury aankondigde dat het GUK geklasseerd werd tot een uitmuntend koor mét onderscheiding.

Nu concentreren de zangers zich op het eerstvolgende project: het Requiem van Verdi.

Affiche Verdi met rand

2013 is het Verdi-jaar, want de componist werd 200 jaar geleden geboren. Lyrica brengt één van zijn meesterwerken: ‘het Verdi Requiem’. Deze uitvoering gaat door met 130 koorleden, 90 orkestleden en vier gerenommeerde solisten. Het geheel staat o.l.v. Geert Soenen.

Het GUK geeft, samen met gemengd koor Academie August De Boeckuit Asse, Pojedu uit Melle en Fa-Si-Nantuit Baarle onder begeleiding van Jeugd en Muziek Orkest Oost-Vlaanderen (JEMOO) het beste van zichzelf.

‘Messa da Requiem’ vindt plaats op zondag 10 maart om 16u00 in de Bijloke te Gent.

Tickets zijn te bestellen via de ticketshop op www.uitbureau.be onder ‘Lyrica’.

Na het Requiem van Verdi, volgt het Amerika-concert. Met het oog op de New York- reis, zingt het GUK bekende en minder bekende Amerikaanse stukken, waaronder ‘West Side Story’, ‘California Dreamin’’ en ‘I say a little prayer’. Stilzitten tijden het concert zal moeilijk worden, daarom biedt het GUK u na het concert nog tal van leuke ‘American style’ activiteiten aan! Hou alvast 15 mei vrij in de agenda.

Vrijheidsbeeld

Ondertussen is de planning voor New York begonnen.

‘Pikken we een brunch-concert van The Harlem Gospel Choir mee? Verkennen we de omgeving rond New York? Waar ontbijten we best? Wat zijn de leukste activiteiten? …’

De contacten met New York zijn gelegd, concerten worden gepland, ideeën borrelen op en krijgen vorm, het enthousiasme stijgt, plannen worden gesmeed. Meer concrete info zal u ongetwijfeld kunnen lezen in het programmaboekje van ons Amerika-concert.

Het wordt zeker en vast weer een druk semester, maar het GUK is er klaar voor!

Tot dan!