Nieuwsbrief GUK november 2016

2 november 2016, Gent

Beste vrienden en sympathisanten van het GUK,

De eerste zes weken van het academiejaar zijn weer voorbij gevlogen. Na ongeveer een maand van aangename kennismakingen, eerste lezingen en repetities is het bijna tijd voor het GUK Weekend.Dit jaar zal deze door gaan in De Karmel te Brugge. Tijdens deze dagen wordt er gerepeteerd van s’ morgens tot s’ avonds. Daarom proberen alle GUK’ers op dit weekend aanwezig te zijn om de puntjes op de ‘i’ te zetten. Dit gebeurt weliswaar met de nodige ontspanningen tussendoor, genoeg pauzes en met een toffe activiteiten onder het toeziend oog van onze feestverantwoordelijke Thomas Lanssens. Dit is ook dé kans om iedereen nog beter te leren kennen en gebeurt in het GUK op een heel toffe manier. Broederschap is een grote factor van het GUK, wat ons als Universitair Koor net zo kenmerkt. Quizen en gezelschapspelen, teambuilding, zullen daarom ook nooit ontbreken. Meer dan een koor alleen! We heten dan ook alle nieuwe leden die zich na de straffe selectie aan ons gezelschap hebben toegevoegd van harte welkom!

Dit jaar zetten we ons schrap voor de groovy en bluesy vibes waar Duke Ellington (foto links) geschiedenis mee schreef. Hij was een Amerikaanse componist, pianist en big band leader, dirigent. Heel zijn leefde speelde hij muziek. Zijn eerste pianolessen kreeg de jonge Ellington op zevenjarige leeftijd. Op zijn zeventiende werd hij professioneel muzikant en vanaf zijn vierentwintigste vertrok hij naar New York waar zijn carrière hoogtij vierde. Als “Duke Ellington and his Jungle Band” verwierf hij nationale bekendheid door de vele radiouitzendingen die vanuit de club in Harlem gemaakt werden. In zijn carrière schreef hij meer dan 1000 composities. Zijn bekendste: ‘It don’t mean a thing’… If it ain’t got that Swing! (1943)

Het geselecteerde repertoire van ‘the duke’ zullen wij eren op 7 en 8 december in het Pand van de Aula te Gent. Onder leiding van onze geloofde dirigent Joris Derder zullen wij als koor de komende concerten in samenwerking zijn met de Big Band van het Koninklijk Conservatorium School Of Arts Gent, onder leiding van Big Band leader Marc Godfroid. We kunnen dus wel degelijk zeggen: zoals Duke Ellington het zou hebben gewild! Dat beloofd het een verrassend concert te worden!

Praktisch
De data waarop de concerten zullen plaats hebben zijn reeds bekend. Allen zijn welkom op woensdag 7 en donderdag 8 december in de aula. Tickets bestellen kan binnenkort!

Warme groeten ,

Uw GUK

Het Gents Universitair Koor is verbonden aan de Universiteit Gent en krijgt de steun van Copyland Gent, Print Center of All Printing Services.