Oktobernieuwsbrief GUK

Gent, 9 oktober 2014

Beste Vriend van het GUK,

Tijdens de afgelopen septembermaand is het koor zachtjes aan het ontwaken uit de zomerstilte om zich dit semester weer van zijn opperbeste kant te laten zien. Na eerste voorbereidende repetitie gevolgd door een heerlijke barbecue om de GUK-reis met beeldmateriaal weer in herinnering te brengen, volgde de plechtige opening van het academiejaar aan de Gentse Universiteit. Ons muzikale intermezzo werd klaarblijkelijk met veel enthousiasme onthaald door o.a. de rector van de Universiteit Gent Ann De Paepe en Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (op de foto hieronder aandachtig aan het luisteren en genieten).

opening2 Aula tijdens de plechtige opening, 19/09/’14

Aangezien het academiejaar al van start is gegaan, is ook het GUK begonnen aan zijn zoektocht naar nieuwe leden. Onze “Zot van zingen?”-slogan heeft meer dan verwacht zijn successen behaald: meer dan 40 nieuwe gezichten waren te zien op beide open repetities de afgelopen twee weken!

openrepetitie de eerste openrepetitie 23/09/’14: we zijn er klaar voor!

De sfeer zat meteen goed, de nieuwelingen werden warm onthaald, vrolijke en zeker ook kippenvelnummers vulden de avond en nadien werd er telkens afgesloten met een snackje en drankje: de eerste kennismaking met het GUK was met andere woorden tiptop in orde!

Nu de stemproeven achter de rug zijn, is er een selectie overgebleven van deze massale opkomst. Welgeteld negentien enthousiaste en getalenteerde zangers mogen we onze nieuwe GUKkers noemen, waar we al erg trots op zijn!

En wat gaan die nieuwe leden van ons meteen worden ondergedompeld in de fantastische wereld van het GUK! Want jawel, we staan ook dit semester voor een groots muzikaal project, waarbij we er geen enkele keer alleen voor staan…

U hebt er misschien al van gehoord: het “Thousand Voices for Peace” project, waarvoor de Poolse componist Krzysztof Penderecki een nieuw werk tot leven heeft gebracht, dat dienst doet als bevlogen pleidooi voor de vrede in de basiliek van Koekelberg in ons eigenste Brussel. Op dit concert, georganiseerd door het Festival van Vlaanderen Brussel en onder patronage van Herman van Rompuy, voorzitter van de Europese Raad, zingen wij als een van de 22 Belgische koren samen met 17 buitenlandse koren – ruw geschat een mooie 1300 stemmen in totaal – onder begeleiding van het Brussels Philharmonic. Groots is mischien nog een understatement…?

Dit concert zal plaatsvinden op zondag 9 november 2014. Drie dagen hiervoor echter, om precies te zijn donderdag 6 november, geven wij ons eigen dubbelconcert in het teken van de herdenking van de Grote Oorlog en als hommage aan de vrede. Zoals voordien al verklapt, staan we ook hier niet alleen op het podium: alle buitenlandse koren van het “Thousand Voices for Peace” project moeten immers ook onthaald worden in België. Het Gents Universitair Koor heeft daarom zijn armen opengeslaan om het “Irish World Academy of Music and Dance Choir” in Gent te verwelkomen. Dit koor bestaat uit studenten van de opleiding ‘Voice and Dance’ aan de Universiteit van Limerick en is uitsluitend samengesteld uit vrouwelijke zangers. Naast het verbroederen, Gent op stelten zetten en ons amuseren, zullen we een repertoire brengen van u bekendere en minder bekende nummers.

Voel je het al, de vlinders voor ons concert “Thousand Voices for Peace: Gent ontmoet Ierland”? De ticketverkoop gaat vanaf nu van start: bent u ook van de partij?

“Thousand Voices for Peace: Gent ontmoet Ierland”

Concert op donderdag 6 november 2014 vanaf 20

Aula, Voldersstraat 9 in hartje Gent