De eerste nieuwsbrief

Beste sympathisanten van het GUK,

Naar aanleiding van de allereerste nieuwsbrief in de geschiedenis van het Gents Universitair Koor is het mijn plicht en eer een woordje aan jullie te richten.

Tien jaar geleden hadden een paar gemotiveerde en enthousiaste studenten het ongelooflijke idee een studentenkoor op te richten. Niet zomaar brullen bij liters bier, neen. Ze hadden veeleer een mooi gestroomlijnd ensemble met een evenwichtige verdeling tussen jonge heren en dames voor ogen.
Nu, tien jaar later dus, mogen deze stichters tevreden kijken naar hun geesteskind. Het Gents Universitair Koor (kort en lekker bekkend GUK genoemd) is uitgegroeid tot een -volgens de provinciale koortornooien- “uitmuntend” koor van ongeveer vijftig Gentse studenten. Door de jaren heen hebben wij samen al heel wat watertjes doorzwommen; we verkenden reeds vele hoeken van het koorrepertoire, van oud tot heel nieuw, van a capella tot orkest, van opera tot studentenliederen. Wie echt in detail wil weten wat we door de jaren heen zoal gezongen hebben en hoe we er bijvoorbeeld zeven jaar geleden uitzagen, moet zeker een kijkje nemen op het archief van onze website.

Ik ben heel dankbaar en blij dat ik samen met deze jonge mensen de boeiende wereld van de muziek kan exploreren. Het blijft elk jaar opnieuw een leuke ontdekkings- en zoektocht naar koormuziek die jonge mensen aanspreekt en boeit. Elk jaar voel ik dan ook heel wat appreciatie en zangvreugde van de studenten en dat doet heel veel deugd. Want het GUK is ook een beetje mijn geesteskind en ondertussen is het heel dierbaar voor mij geworden.

In dit feestjaar staat er weer heel wat op het programma:

Het eerste semester wordt volledig gekleurd door een dubbel herdenkingsjaar van twee grote Meesters: Joseph Haydn (links) en Felix Mendelssohn (rechts). Hieraan kunnen we uiteraard niet voorbijlopen.
Joseph Haydn stierf op 31 mei 1809 in Wenen, dit jaar dus 200 jaar geleden. Felix Mendelssohn werd op 3 februari 1809 in Hamburg geboren. We zullen deze Grootmeesters eren op 7 en 8 december in het Pand in Gent onder de vorm van een Schubertiade. In samenwerking met Jos van den Borre en Lieve Saerens (piano) zullen wij daar muziek brengen uit The Songbook van Joseph Haydn en koorwerken van Mendelssohn. Verder zullen ook prachtige pianowerken weerklinken. Ook ikzelf zal een aantal liederen van Mendelssohn brengen. Meer informatie over dit bijzonder gezellige concert vindt u in een volgende nieuwsbrief.

In het tweede semester barst het feest volop los. Ter gelegenheid van ons tienjarig bestaan, zullen wij in mei het schitterende werk Carmina Burana van Carl Orff brengen. In samenwerking met Cantabile Gent, het Koor van de Hogeschool Gent, het kinderkoor Koreando, de slagwerkklas van het Gentse conservatorium, pianisten Marc Masson en Tae Yoshioka en als solisten Griet De Geyter (sopraan), Bart De Kegel (tenor) en Phlippe Souvagie (bariton) zullen wij u meenemen op een onvergetelijk muzikaal avontuur.

Als laatste wil ik jullie, publiek, danken voor de steun en enthousiasme de voorbije jaren. Hopelijk kan u ook weer dit jaar genieten van onze muzikale uitspattingen.

Groeten,

Joris Derder, dirigent.
Het GUKbestuur

Schubertiade – 7,8 en 11 december 2009
Bijzonder gezellig concert in de sfeer van Haydn en Menselssohn. Op 7 en 8 december in het Pand, Gent. Op 11 december wordt dit nog eens herhaald in Intermezzo, Lede.

Carmina – 4 mei 2009
Epische samenwerking tussen het GUK en Cantabile Gent in de Bijloke, Gent. Een spectaculaire afsluiter voor het 10-jarige bestaan van het Gents Universitair Koor.