Januarinieuwsbrief GUK

Nieuwsbrief GUK

Gent, 26 januari 2015

Beste vriend van het GUK,

We gaan even terug in de tijd om de concerten van vorig semester opnieuw te beleven.

Op donderdag 6 november ging het “Thousand Voices for Peace: Gent ontmoet Ierland”-concert door in de Aula Academia in Gent. Met een talrijke opkomst van ons trouwe publiek en enkele rijen pers en andere belangrijke mensen van het grote project was de spanning in de zaal, en zeker backstage, haast niet meer te snijden!

1000Voices-0180  Verwelkoming (met Jasmien en Adinda)

1000Voices-0192    concert6

We gaven er meteen een lap op met ‘Hymn Before Action’, waardoor de helft van de zaal al van zijn stoel was geblazen. Een rustiger vervolg met ‘Listen to the story of Babylon’ vloeide hieruit voort, met tenslotte een “farewell waltz” met ‘Ashokan Farewell’ en het welbekende ‘The Seal Lullaby’ om de gevoelige snaren bij eenieder in het publiek te raken. Met een driedubbele John Rutter, zit je altijd wel strak natuurlijk! Na wat humor en tragiek, brachten we als laatste nummer ‘The Ground’ van Ola Gjeilo, die ook een van de werken, die we zouden gaan zingen op het concert in de basiliek van Koekelberg, had gecomponeerd. Hieronder een kleine fotoselectie van tijdens het optreden.

1000Voices-0054                       concert12

concert13

concert14      1000Voices-0231

Saxofoon-begeleiding bij Ashokan Farewell door Simon Allosserie (bas) en Adam Vanwildemeersch (bas)

concert11

Maar na ons deel was het nog lang niet afgelopen! Na ‘The Ground’ lieten de studenten van de zang- en dansopleiding aan de universiteit van Limerick van zich horen, waardoor die ene helft die nog niet van zijn stoel werd geblazen, nu wel degelijk omver was gewaaid! Deze zeer getalenteerde dames brachten een erg gevarieerd oeuvre aan muziek met zeer verschillende klanktimbres. Een pracht om naar te luisteren én kijken… :

1000Voices-0306        1000Voices-0321

1000Voices-0315

In eendracht zongen we nog twee nummers samen: ‘In Flanders Fields’ en ‘Halleluja’, om vervolgens te genieten van de sfeer en gezelligheid onder het publiek. Wat een heerlijke avond, en ondertussen al volledig klaargestoomd voor het grootse concert in de basiliek van Koekelberg!

1000Voices-0363

Drie dagen later stond het Gents Universitair Koor in Koekelberg, klaar om zo’n vijftigtal van de duizend stemmen voor de vrede in naam van het Festival van Vlaanderen Brussel te vertegenwoordigen. Onder begeleiding van het Brussels Philharmonic brachten we ‘The Sunrise Mass: III The City’ van Ola Gjeilo en de wereldpremière ‘Dies Illa’ van Krzysztof Penderecki. In tussentijd mochten we meegenieten van het derde werk, dat als rode draad doorheen het hele concert weerklonk: ‘El Cant Dels Ocells’, een bekend Catalaans volkslied, afgewisseld door verschillende vredesspeeches. Om af te sluiten enkele sfeerbeelden voor zij die er niet bij konden zijn. Voor de anderen: tot de volgende GUK-nieuwsbrief!

1000voices1

1000voices2

1000voices

PS: Handtekeningen zijn altijd nog mogelijk!!! (Wat ster-allures wel niet doen met het GUK-ego, hihi)

PPS: Het volgende concert “Guk goes wild” zal plaatsvinden op dinsdag en woensdag 5 en 6 mei in Scala, theaterplatform Gent (adres: Dendermondsesteenweg 163, 9000 Gent).

Het GUK-bestuur & Joris Derder, dirigent

duitsl16

Het Gents Universitair Koor is verbonden aan de Universiteit Gent en krijgt de steun van KBC Bank & Verzekering

ugent     kbc